Barion Pixel

Kedvencek, Memória

Mi lesz belőled édes gyermekem?

Akár Nagy Kérdés is lehetne…

De ma picit más szemszögből közelítjük meg ezt a kérdést, hiszen csütörtök van, memória nap. Mi köze ennek a memóriához, kérdezheted jogosan? A bejegyzés végére megtudhatod! 

Mikor nekem tették föl ezt a kérdést szüleim, nagyszüleim, könnyebb volt a válasz. Tanítónő leszek, hamar tudtam ezt. Még emlékszem, amikor kislányként a plüssállataimat okítottam, később élveztem, ha elmagyarázhattam barátaimnak valamit, gondosan és pontosan rendszerezve, közben csupa-csupa kreatív finomsággal fűszerezve.

Amikor befejeztem tanulmányaimat, alig vártam, hogy ezt élesben is kipróbálhassam, igazi, csillogó szemű gyerkőcökkel.

Barátaimnak is megvolt az elképzelésük, jogász, mérnök, edző, orvos, tolmács, újságíró lett belőlük. Akik mégis bizonytalanok voltak, idővel ők is megtalálták az útjukat, de talán ők voltak kevesebben.

Ma mindez mintha fordítva lenne.
Azok a fiatalok vannak többségben, akik 18 éves korukra nem feltétlenül tudják, merre tovább. Amíg elvégzik az általános- és középiskolát, megannyi új foglalkozás születik, némelyikről azt sem tudják, mit jelenthet.
Látják az őket körülvevő világ kihívásait és nehézségeit, keresik a jól fizető megoldást, talán szívük szerint nem is azt választanák.
Nincs könnyű dolguk.

 

Egy biztos, ma már lépten-nyomon belefutunk abba, hogy mennyire fontos a képességek csiszolása, a kompetenciák fejlesztése, legalább annyira, mint hogy megszerezzük a megfelelő tudást.

Hosszú, sikerekkel és persze kudarcokkal teli folyamat ez, amire mindig emlékezni fogunk.
Nem lehet elég korán kezdeni, bizony egy 10 éves gyermek esetében is kellő gondot kell fordítanunk erre.
Persze az ő esetében még nem a jogi diplomához szükséges paragrafusokról, a mérnöki számításokról, a perfekt nyelvtudásról van szó.
Sokkal fontosabb a tanuláshoz elengedhetetlen képességeinek csiszolása, és az, hogy motivált legyen.

  • Gondolnád, hogy a ma iskolába kerülő gyerekek 65%-a olyan foglalkozásban fog dolgozni, amelyek ma még nem is léteznek?
  • Hogy a jelenlegi állások 45%-a meg fog szűnni?
  • Persze ezzel egyidőben újak jönnek létre, melyek új készségek, egészen más kompetenciák meglétét feltételezik.
  • És sajnos jelenleg az iskolai oktatás ezzel nincs partiban, a jelenlegi tantervek erre nem készítenek fel!

Motiváció…
Már a csapból is ez folyik…
„Légy motivált, mert másképp nem megy!”
„Motiváld gyermekedet, különben füle botját sem fogja mozdítani!”

Jó, jó, de hogyan?

Az Oktatási Hivatal honlapján olvashatjuk, hogy a „készségek és képességek csak megfelelő motivációk mellett működnek optimálisan. A személyiség motivációs készlete nagyon összetett, soktényezős rendszer, biológiai, pszichológiai, társadalmi, etikai elemekkel.”

Egy másik megközelítésben a gyermekneveles.hu oldalon „A motiváció cselekvésre késztető tényező, amely növeli a személy hajlandóságát, és ésszerű ok lesz számára, hogy megtegyen egy elvárt cselekvést, vagy engedelmeskedjen egy utasításnak. Ez a hajlandóságot kiváltó tényező egymást követő lépcsőfokokként helyezkedik el egy skálán.”

Saját, mozgató erőről van szó, így hát motiválni gyermekünket, illetve elérni, hogy önmaga tűzzön ki célokat, nem egyszerű feladat.

 

Eleinte segíthetünk neki, milyen célokról is lehet szó. Két fontos szempont lebegjen előttünk!

  • Ez az ő célja legyen és nem a miénk, ha nem tud azonosulni a céllal, nem is fogja érdekelni!
  • A másik, hogy ez a cél közeli legyen és elérhető. Ne tűzzük ki 10 évesen az orvosira való bejutást, és ne tűzzük ki célul a matek ötöst, ha az elérhetetlen csemeténk számára!

Szülőként nyilván az a célunk, hogy megcsinálja a dolgait, fejlődjön is közben szépen, persze mindezt boldogan, kiegyensúlyozottan.
Feladatait olyan célokhoz érdemes kötni, ami neki fontos, ami őt motiválni fogja.

Nekem már nagyobbacskák voltak a gyerekeim, amikor laptopra vágytak, vagy szerettek volna eljutni egy zenei fesztiválra.
Akkor a laptop még nem volt „szükséges” eszköz a tanuláshoz, nem vettük meg „alapból”. Megbeszéltük, mit vállalnak be ezért, megvolt a céljuk. Később a fesztiválbérletet megkapták karácsonyra, de a 4-5 napos költségeket nekik kellett előteremteni. Itt kezdődött életükben a diákmunka.

De egy 10 éves gyerek még nem megy fesztiválra!

Persze, de te ismered legjobban csemetédet, te tudod, mi érdekli, mire vágyik, mi az, ami motiválhatja.
Ha együtt elkezditek, belejön, megszokja, később már egyedül is képes lesz célokat kitűzni maga elé!

Térjünk vissza újra az emlékekhez!
Te még emlékszel, téged mi motivált?
Mi az, ami bejött, ami bevált, és mi az, amit már akkor elhatároztál, hogy ha lesz gyereked, soha nem fogod bevetni?
Ha van kedved, oszd meg velünk, lehet, így egymást is inspirálni fogjuk!

S persze nincs bejegyzés játék nélkül! 

Reális és irreális célok

Ez inkább picit a beszélgetés felé terel, mintsem a játék irányába, de érdemes kipróbálni!
Beszélgessetek a következő szituációkról, reálisnak vagy irreálisnak tartjátok őket!

  • Egy jó beszédkészséggel rendelkező, de túlsúlyos fiú filmsztár szeretne lenni.
  • Egy 16 éves lány, aki mindig gyenge tanuló volt, orvos akar lenni.
  • Egy elítélt gyilkos, aki életfogytiglant kapott, haza akar menni a karácsonyi ünnepekre.
  • Egy nagyon alacsony 18 éves fiú profi kosaras akar lenni.
  • Egy nő élvonalbeli autóversenyző szeretne lenni.
  • Egy verekedős banda tagja nem akar többet verekedni.
  • Egy 35 éves nő benevez a Magyarország Szépe versenybe.
  • Egy 11 éves fiú el akar menni otthonról, és egyedül akar élni.
  • Egy kitűnő tanuló egyetemre akar menni.

Bosszantó forintok

A célok eléréséhez kitartásra van szükség, ez a játék ezt teszteli.

Adjunk gyermekünknek 10 darab pénzérmét, amit élére lehet állítani!
Kérjük meg, állítsa sorba őket!
Amíg dolgozik, figyeljük reakcióit!
Vannak, akik dühösek lesznek, vannak, akik feladják, és vannak, akik próbálkoznak tovább.
Kb. 10 perc múlva, ha már kellőképpen frusztráltak, hagyjuk abba! 

Felmerülhetnek kérdések, amiket a játék után beszéljetek meg!

  • Mire gondolt csemetéd, amikor megkapta a feladatot?
  • Ha dühös lett, miért lett dühös?
  • Mondjatok olyan szituációt, amikor akadályba ütköztetek!
  • Mit tanultatok meg önmagatokról ebben a helyzetben?

Kitartást és szép napot nektek!

Kövessetek minket Facebook oldalunkon is! 

 

Megosztás

Hasonló bejegyzések

dove-3426159_1920

Emlékszem az első pillanatra…

Emlékszem az első pillanatra...Arra a bizonyos szeptemberi napra, amikor minden elkezdődött.
buvos-harmas

Bűvös 3-as a pozitív pedagógiában

Gyerek-szülő-pedagógus hármasa a pozitív pedagógiában
tisztelt-tanulnivalo

Kérelem Lelkes Lilla 10 éves tanuló tollából

Mikor lesz gyermeked barátságban a tanulnivalóval?

Ki írja a bejegyzéseket?

Erdősiné Vörös Ágnes

Tanító, képességszövő

A Trenditudás megalkotója

Üdvözöllek a blogomon!
Mottóm: Csiszold a gyermek képességeit külön, hogy tökéletesen működjenek együtt!

Kedvenc bejegyzéseim

Bevezetés a trenditudás világába

Igényeld ingyen: 10 oldalas módszertan, amivel játékosan és hatékonyan csiszolhatod csemetéd képességeit
Ingyenes

Trenditudás csoport

Szeretettel várunk zárt Facebook csoportunkban, ahol egy remek közösség vár és számtalan hasznos témát, ötletet osztunk meg rendszeresen.

A Nagy Trendi utazás e-book

Ismerd meg ezt a 94 oldalas e-bookot, amit úgy állítottunk össze, hogy minden nap egy tanulási képességterületre koncentrálva váltják egymást, edzik gyermeked figyelmét, logikáját, nyelvi készségeit, memóriáját, kreativitását.

Várj! Ne menj el üres kézzel!

Töltsd le a 10 oldalas képességszövő módszertant és csiszold csemetéd képességeit játékosan.