Barion Pixel

Egyéb kategória

7 x 7 gondolat egy konferencia margójára

Avagy hogyan hat ránk gyermekeink viselkedése,
és hogyan tudunk nekik segíteni?

 

Sokan tudjátok rólam, személyes programjaimban kevés gyerkőccel foglalkozom, teszem ezt azért, mert így tudok rájuk egyenként is figyelni, így kerülhetek hozzájuk közelebb, így ismerhetem meg értékeiket, így adhatok nekik személyre szabott ötleteket.

Mindnyájan mások, más bánásmódot érdemelnek.

Az elmúlt hétvégén az SNI Suli szervezésében Viselkedés-konferencián jártam, ahol éppen ebben kaptam újabb megerősítést.

Az SNI ugyebár sajátos nevelési igényt jelent, és általában a „papíros” gyerekeket sorolják ide.
Roppant szimpatikus volt azonban már a konferencia felvezetőjében az a gondolat, hogy minden gyerek más és más, mindenkinek lehet sajátos nevelési igénye, mindenki megérdemli az egyéni bánásmódot.

Így indult a nap, ami baromi jó löketet adott az egésznek.

Engedjétek meg, hogy megosszam veletek a konferencia neves szakértőinek azon gondolatait, amik engem megfogtak, és hozzátegyem azt, ahogy én látom a dolgokat!

 

Balatoni Jocó, volt töri tanár, író, médiaszemélyiség
A pedagógus szerepe, nevelni szívvel-lélekkel

  1. Minden viselkedés mögött van valami, figyelj a gyerekre, vedd a rezgéseit, nem kell azonnal fejlesztőhöz rohanni!
  2. Azok a gyerekek, akikkel „papírjuk” szerint rendszerint másképp kéne bánni, nem akarják ezt. Nekik nem kell védelem. Meg lehet kínálni őket ugyanazokkal a feladatokkal, mint társaikat, csak az értékelés legyen más!
  3. A mai gyerekek sokkal elfogadóbbak. Akinek nincs papírja, annak is van mássága. Meg kell ezt beszélni az adott közösséggel, így az eltérő bánásmód nem okoz a gyerekeknél feszültséget.
  4. Óriási probléma, hogy a normál pedagógus nem kap gyógypedagógiai alapokat.
  5. A gyerek ott viselkedik szabadabban, ahol jobban érzi magát. Így ez nem feltétlenül rosszaság.
  6. Ha nem tudsz a gyerekkel beszélgetni, írj rá Messengeren vagy Instán, beszélgessetek így, tuti, hogy előbb-utóbb leteszi a telefont és közeledik.
  7. Nem lehet minden gyereket integrálni, meg kell teremteni számára azt az elfogadó környezetet, ami neki jó, mert A GYEREK AZ ELSŐ!

 

Dr. Jármi Éva pedagógus, pszichológus, bullying szakértő
Online bántalmazás

  1. Nagyon sok az interneten a veszélyes tartalom, a csapda, mégis a legjellemzőbb az, hogy a gyerekek egymást bántják. Durvább, mint gondolnád!
  2. Az online bántalmazás első helyén áll a személyes-intim képek megosztása, még az otthoni verésnél is súlyosabbnak tartják a gyerekek.
  3. Kiket érinthet mindez?
    Aki jelentős időt (több, mint 2 órát) tölt minden nap a közösségi oldalakon. Aki kevés szülői felügyeletben részesül. Aki nem kap érzelmi támogatást. Akinek nincsenek kapcsolatai a kortársaival. Akinek iskolai tanulási gondjai vannak. Akinek egészségügyi problémái vannak.
  4. Mit tegyen a szülő, ha gyermeke az áldozat?
    Ha megosztja velünk a gyerek, már büszkék lehetünk.
    Ha már tudunk róla, nagy baj nem lesz.
    Ne bagatellizáljuk el, és ne is dramatizáljuk túl!
    Göngyölítsük fel okosan, hogyan jutott idáig! Adjunk tanácsot!
    Álljunk mellé érzelmileg, semmiképpen ne hibáztassuk!
  5. Mit tegyen a szülő, ha gyermeke a bántalmazó?
    Ne mentsük fel! Ne büntessük dühünkben!
    Segítsük, hogy megértse annak a helyzetét. akit bántott!
    Mit tud tenni azért, hogy ezt jóvá tegye?
    Gondolkozzunk el azon, mi vezethette idáig!
  6. Nehéz észrevenni a jeleket, kövessük mindig szemmel a gyermekünket, így észrevehetjük, ha megváltozik a viselkedése.
  7. Egy sajátos pingpong meccsben a szülő úgy véli, ez az iskola dolga, az iskola úgy véli, ez a szülő dolga. Muszáj szülőként felvállalnunk a felelősséget!

Bernáth Ronáldné Dominika, gyógypedagógus, logopédus
Ha a gyerek lenne a tanár…

  1. Különleges gyermeked van! Gondolkodj fordítva! Nézd a gyerek szemszögéből a dolgokat!
  2. Tanulj te a gyermektől!
  3. Napi öt perc megértő figyelem csodákat tehet!
  4. Mit tegyél, ha nincs kedve tanulni?
    Érezz rá, mire lehet szüksége! Kapcsolódj hozzá, figyelj rá, várd meg, míg megnyugszik! Tekintsd eredménynek azt is, ha már nekifog és a felét megcsinálja! Meséld el neki, te mit csinálsz, mikor ilyen helyzetben vagy!
  5. Mit tegyél, ha idegesít, piszkál, beszól, őrjöng?
    Kapcsolódj vele, figyelj rá, neked is jót fog tenni! Ha ez a mindennapok részévé válik, enyhülhetnek ezek a viselkedések.
  6. Mit tegyél. ha az osztályban két-három gyerek miatt nincs fegyelem?
    Gondolkodj el azon, kell egyáltalán, vagy így kell fegyelmet tartani?
    Kell annyi szabály? Tudnék másképp is fegyelmezni, figyelmet kivívni?
  7. Ha a gyermek több figyelmet kap, megnyugszik, biztonságban lesz, kíváncsi lesz, érdeklődik, tanulni akar!

 

Pollák Éva, tanácsadó szakpszichológus, pár-, és családterapeuta
Indulatkezelésről közérthetően

  1. „Én azt hiszem, gyereket csak úgy lehet nevelni, ha az ember megtiszteli azzal, hogy komolyan veszi.” (Szabó Magda)
  2. Amikor a gyereken eluralkodik a düh, a harag, az már a jéghegy csúcsa, az elsődleges érzések azok, amik nem látszanak, amik a felszín alatt vannak. Ezek jelentik a kulcsot.
  3. A szülő indulatait kell először kezelni, ha ő nem tudja, a gyerek sem fogja.
  4. Semmi baj, ha a stressz jelen van, a baj az, ha a nyugalmi és a stresszes helyzet között megrekedünk, nem megy könnyen az átmozdulás.
  5. Ha állandóan vitázunk a gyerekkel, ha konfliktusba keveredünk, nem baj, csak hozzuk helyre!
    Ne duzzogjunk, mi vagyunk a felnőttek, nekünk kell ezt jobban kezelni! Ha szétkapcsolódunk, nem baj, de kapcsolódjunk újra össze! Maradj nyugodt és őszinte, és ne akard azonnal megoldani a helyzetet! Higgadjatok le mindketten!
  6. Előbb magadban rendezd az érzéseidet, valld be, ha elrontottál valamit!
  7. Hogyan segíthetsz?
    Fizikai aktivitással – mozogj, hancúrozz, kergetőzz vele
    Pozitív szociális interakcióval – beszélgess vele
    Szeretettel, elfogadással – öleld meg
    Kreatívkodás, közös alkotás – meséljetek, kézműveskedjetek

 

Eppel-Pásztor Adrienn, pszichológus, mediátor, lelkigondozó
Szelídítsük meg a vihart! Hétköznapi technikák

  1. Tanítsd meg gyermekedet arra, hogy megfogalmazza érzéseit!
  2. A gyermekben lévő belső feszültséget először fel kell ismerni, ismerni kell eszközöket, amik ezt feloldják, és ezeket az eszközöket alkalmazni is kell.
  3. Ismerd fel a tüneteket! Testi – remegés, szellemi – „lefagyás”, érzelmi – aggódás, viselkedésbeli – szabálykerülés
    Mit érzel? Mi bánt? Mióta bánt?
  4. Ahol a feszültség levezethető: kéz, száj, bőr, izmok, gondolatok, egész test
  5. Kéz: rajzoljatok, fessetek, gyurmázzatok, babráljatok
    Száj: beszélgessetek, énekeljetek, fütyüljetek, kóstolgassatok
    Bőr: fürödjetek, bújjatok puha-kényelmes ruhába, homokozzatok
    Izmok: sportoljatok, kertészkedjetek, fújjatok buborékot
    Gondolatok: lufipostával képzeletben küldjétek el a rossz érzéseket
    Egész test: töltsetek együtt minőségi időt, figyeljetek az életmódra
  6. Kerüljétek a digitális levezetést, megoldást!
  7. Így ismered meg igazán gyermekedet!

 

Pázmándi Eszter, konduktor
Tanulást segítő praktikák otthon és a suliban

  1. Kognitív állapotunk nagyban befolyásolja viselkedésünket.
    Ebben három kulcskompetenciának van szerepe: munkamemória, rugalmas gondolkodás, önkontroll
  2. Jól kell viselkedni a gyerkőcnek a suliban, edzésen, fejlesztésen, otthon sem árt, de gondold végig, hol lehet egy kicsit rosszul viselkedni?
  3. A legfontosabb, hogy megértsük, miért viselkedik a gyerek úgy, ahogy!
  4. Éhes, szomjas?
    Figyelemre vágyik?
    Ragaszkodik valamilyen tárgyhoz? (telefon)
    Szenzoros zavara van?
  5. „Hagyd már abba!” helyett „Mondd, mi a baj? Hadd segítsek!”
  6. „Megértem az érzéseidet, de a viselkedésedet nem!” Kommunikáljunk határozottan, megértően!
    „Nekem ilyenkor az szokott segíteni…”
    „Én így nyugszok meg.”
  7. Az ingerszegény környezet uncsi a gyereknek, más ingereket fog keresni.
    Napi 30-40 perc hasznos képernyőidő oké (szoftverek, alkalmazások), ezek később a suliban is segíthetnek.

 

És mit gondolok ÉN a téma kapcsán?

  1. Pedagógusként az a dolgom, hogy kapcsolódjak a gyermekhez. Minden szinten. Intellektuálisan, érzelmileg, lelkileg egyaránt.
  2. Képességszövőként az a dolgom, hogy felszínre csalogassam erősségeit, támogassam őt, minden más képességét is edzésben tartva.
  3. Továbbra is azt gondolom, a társasjátékoknak iszonyatos erejük van, a legjobb tanítómesterek. Az én életemnek és programjaimnak is szerves részét képezik. Szülőként arra hivatkozni, hogy nincs időm játszani, a legnagyobb baklövés, amit gyermekünkkel elkövethetünk.
  4. Átéltem, megtapasztaltam, sokszor elég egy „problémás” gyermeknek egy új közeg, egy új környezet, kicsit más, mint amiben minden nap benne van.
  5. Ha elfogadják, meghallgatják, szeretik, legtöbbször a probléma meg is oldódik.
  6. Ha ezáltal megerősödik, könnyebben veszi majd az akadályokat.
  7. A legkomolyabb helyzetekben is a humort bevetni fegyverként, a legjobb megoldás. Ha lepacsiznak velem a gyerekek, ha beszólnak, mert már bemernek, ha megfeledkeznek róla, hogy itt egy tanár és egy gyermek van együtt, de közben érzed, hogy a kölcsönös tisztelet ott van a levegőben, az a világ legcsodálatosabb érzése.

Megosztás

Hasonló bejegyzések

felső tagozat

Tuti belépő a felső tagozatra

Ki írja a bejegyzéseket?

Erdősiné Vörös Ágnes

Tanító, képességszövő

A Trenditudás megalkotója

Üdvözöllek a blogomon!
Mottóm: Csiszold a gyermek képességeit külön, hogy tökéletesen működjenek együtt!

Kedvenc bejegyzéseim

Bevezetés a trenditudás világába

Igényeld ingyen: 10 oldalas módszertan, amivel játékosan és hatékonyan csiszolhatod csemetéd képességeit
Ingyenes

Trenditudás csoport

Szeretettel várunk zárt Facebook csoportunkban, ahol egy remek közösség vár és számtalan hasznos témát, ötletet osztunk meg rendszeresen.

A Nagy Trendi utazás e-book

Ismerd meg ezt a 94 oldalas e-bookot, amit úgy állítottunk össze, hogy minden nap egy tanulási képességterületre koncentrálva váltják egymást, edzik gyermeked figyelmét, logikáját, nyelvi készségeit, memóriáját, kreativitását.

Várj! Ne menj el üres kézzel!

Töltsd le a 10 oldalas képességszövő módszertant és csiszold csemetéd képességeit játékosan.