Barion Pixel

Kreativitás

Az ötödik elem

A kreativitás, ami mindent áthat. Szólhat egy játék a figyelemről, logikáról, vagy éppen nyelvi csalafintaságot rejt, a kreativitás mindenhol ott bujkál.
Ha sokszor előcsalogatjuk a bennünk rejlőt, életünk részévé válik. Átjárja a hétköznapokat, az ünnepnapokat, cselekvéseinket, gondolatainkat.
A kreatív ember különleges, jól érzi magát, és körülötte is jól érzik magukat az emberek. 
Legyen hát ma övé a főszerep!

Kíváncsian kutakodni,
Rajzolni és alkotni,
Eredetit elképzelni,
Atomjókat építeni,
Történetet kitalálni,
Igazságot megkeresni,
Vitatkozni, beszélgetni,
Időnként verset írogatni,
Találmányokat megálmodni,
Állandóan kérdezgetni,
Sosem hittem volna, hogy a kreativitás mindezt takarja.

Fizika vizsga

Az alábbi történet a Koppenhágai Egyetemen esett meg, egy fizika vizsgán:
A kérdés így hangzott:

         -Írja le, hogyan mérhető meg egy felhőkarcoló magassága egy barométer segítségével!”

 Az egyik hallgató válasza:

         -Fogsz egy hosszú kötelet, rákötöd a barométer tetejére, majd a barométert lelógatod a földig. A kötél hosszúságának és a barométer magasságának összege megegyezik a felhőkarcoló magasságával.

Ez az eredeti magyarázat azonban a vizsgáztatót meglehetősen feldühítette, így a vizsga nem sikerült. A diák azonban nem hagyta magát, mivel szerinte a válasza abszolút helyes volt. Az egyetem vezetősége így kijelölt egy független bírát, aki megállapította, hogy bár a válasz helyes volt, ám semmiféle fizikai ismeretet nem tükrözött. A probléma megoldására behívatta magához a hallgatót, és hat percet adott neki arra, hogy szóban bebizonyítsa, a fizikai alapismeretek birtokában van.

A diák öt percig szótlanul ült, a homlokát ráncolva gondolkodott. A vizsgabiztos figyelmeztette, hogy vészesen fogy az idő. A diák ekkor megszólalt, és megjegyezte, hogy annyiféle magyarázatot tud, hogy nem tudja kiválasztani, melyiket is adja elő. A biztos nógatására aztán belekezdett:

         -Nos, az első ötletem az, hogy megfogjuk a barométert, felmegyünk a felhőkarcoló tetejére, és ledobjuk onnan. Mérjük a földet éréséig eltelt időt, majd a kérdéses magasságot kiszámítjuk a „H = 0.5g x t négyzet” képlettel. Viszont ez a módszer nem túl szerencsés a barométer szempontjából.

         -Vagy pedig abban az esetben, ha süt a nap, megmérhetjük a barométer magasságát, és az árnyékát. Ezután megmérjük a felhőkarcoló árnyékának hosszát, és aránypárok segítségével kiszámíthatjuk a magasságát is.

         -De ha nagyon tudományosak akarunk lenni, akkor egy rövid zsinórt kötve a barométerre, ingaként használhatjuk azt. A földön és a tetőn megmérve a gravitációs erőt, a „T = 2 pi * négyzetgyök (1 / g)” képlettel kiszámíthatjuk a kért magasság értékét.

         -Vagy, ha esetleg a felhőkarcoló rendelkezik tűzlétrával, akkor megmérhetjük, hogy az a barométer hosszánál hányszor magasabb, majd a barométert megmérve egyszerű szorzással megkapjuk a kívánt eredményt

         -De ha Ön az unalmas, bevett módszerre kíváncsi, akkor a barométert a légnyomás mérésére használva, a földön és a tetőn mérhető nyomás különbözetéből is megállapítható a felhőkarcoló magassága. Egy millibar légnyomás különbség egy láb magasságnak felel meg.

         -Tudja, itt az egyetemen mindig arra buzdítanak bennünket, hogy próbáljunk eredeti módszereket kidolgozni, ezért kétségtelenül a legjobb módszer a felhőkarcoló magasságának megállapítására az, ha a hónunk alá csapjuk a barométert, bekopogunk a portáshoz, és azt mondjuk neki:

         -Ha megmondod, milyen magas ez az épület, neked adom ezt a szép új barométert!”

A történet csattanója, hogy ezt a renitens diákot Niels Bohr-nak hívták, akit ma már Nobel-díjas dán fizikusként ismer a világ. 🙂

A mai játék:

Közös vonás

A játék a divergens (kreatív) gondolkodást fejleszti. Csemeténk feladata hasonlóságot találni két fogalom között. Fejleszti az elvonatkoztatás, az összefüggések felismerésének képességét, a logikai gondolkodást, a fontos és felületes tulajdonságok elkülönítésének képességét. Csiszolja a fogalomalkotást, a konkrét és elvont gondolkodást.

Bármit és bárkit összehasonlíthatunk, a lényeg az, hogy minél több közös vonást találjunk. Például:

Miben hasonlít a málna és a szamóca?

Az orvos és a rendőr?

A gőzmozdony és az atomerőmű?

A hegedű és a gitár? 

Egy-két hasonlóságot könnyen találunk, éppen ezért próbáljunk kérdésenként öt választ keresni, az már igazi kihívás lesz!

Kreatív ténykedésekkel teli szép napot!

Kövesstek minket Facebook oldalunkon is! 🙂

Megosztás

Hasonló bejegyzések

image-9

Titkos bugyor

Festészet és művészet amatőr szemmel
person-822803_1920

Mit tudnak a brémai muzsikusok?

Kreatív szövegértés kreatív feladványokkal egy klasszikus mese kapcsán

Ki írja a bejegyzéseket?

Erdősiné Vörös Ágnes

Tanító, képességszövő

A Trenditudás megalkotója

Üdvözöllek a blogomon!
Mottóm: Csiszold a gyermek képességeit külön, hogy tökéletesen működjenek együtt!

Kedvenc bejegyzéseim

Bevezetés a trenditudás világába

Igényeld ingyen: 10 oldalas módszertan, amivel játékosan és hatékonyan csiszolhatod csemetéd képességeit
Ingyenes

Trenditudás csoport

Szeretettel várunk zárt Facebook csoportunkban, ahol egy remek közösség vár és számtalan hasznos témát, ötletet osztunk meg rendszeresen.

A Nagy Trendi utazás e-book

Ismerd meg ezt a 94 oldalas e-bookot, amit úgy állítottunk össze, hogy minden nap egy tanulási képességterületre koncentrálva váltják egymást, edzik gyermeked figyelmét, logikáját, nyelvi készségeit, memóriáját, kreativitását.

Várj! Ne menj el üres kézzel!

Töltsd le a 10 oldalas képességszövő módszertant és csiszold csemetéd képességeit játékosan.