A kreativitás, ami mindent áthat. Szólhat egy játék a figyelemről, logikáról, vagy éppen nyelvi csalafintaságot rejt, a kreativitás mindenhol ott bujkál.
Ha sokszor előcsalogatjuk a bennünk rejlőt, életünk részévé válik. Átjárja a hétköznapokat, az ünnepnapokat, cselekvéseinket, gondolatainkat.
A kreatív ember különleges, jól érzi magát, és körülötte is jól érzik magukat az emberek.
Legyen hát ma övé a főszerep!
Kíváncsian kutakodni,
Rajzolni és alkotni,
Eredetit elképzelni,
Atomjókat építeni,
Történetet kitalálni,
Igazságot megkeresni,
Vitatkozni, beszélgetni,
Időnként verset írogatni,
Találmányokat megálmodni,
Állandóan kérdezgetni,
Sosem hittem volna, hogy a kreativitás mindezt takarja.
Fizika vizsga
Az alábbi történet a Koppenhágai Egyetemen esett meg, egy fizika vizsgán:
A kérdés így hangzott:
-Írja le, hogyan mérhető meg egy felhőkarcoló magassága egy barométer segítségével!”
Az egyik hallgató válasza:
-Fogsz egy hosszú kötelet, rákötöd a barométer tetejére, majd a barométert lelógatod a földig. A kötél hosszúságának és a barométer magasságának összege megegyezik a felhőkarcoló magasságával.
Ez az eredeti magyarázat azonban a vizsgáztatót meglehetősen feldühítette, így a vizsga nem sikerült. A diák azonban nem hagyta magát, mivel szerinte a válasza abszolút helyes volt. Az egyetem vezetősége így kijelölt egy független bírát, aki megállapította, hogy bár a válasz helyes volt, ám semmiféle fizikai ismeretet nem tükrözött. A probléma megoldására behívatta magához a hallgatót, és hat percet adott neki arra, hogy szóban bebizonyítsa, a fizikai alapismeretek birtokában van.
A diák öt percig szótlanul ült, a homlokát ráncolva gondolkodott. A vizsgabiztos figyelmeztette, hogy vészesen fogy az idő. A diák ekkor megszólalt, és megjegyezte, hogy annyiféle magyarázatot tud, hogy nem tudja kiválasztani, melyiket is adja elő. A biztos nógatására aztán belekezdett:
-Nos, az első ötletem az, hogy megfogjuk a barométert, felmegyünk a felhőkarcoló tetejére, és ledobjuk onnan. Mérjük a földet éréséig eltelt időt, majd a kérdéses magasságot kiszámítjuk a „H = 0.5g x t négyzet” képlettel. Viszont ez a módszer nem túl szerencsés a barométer szempontjából.
-Vagy pedig abban az esetben, ha süt a nap, megmérhetjük a barométer magasságát, és az árnyékát. Ezután megmérjük a felhőkarcoló árnyékának hosszát, és aránypárok segítségével kiszámíthatjuk a magasságát is.
-De ha nagyon tudományosak akarunk lenni, akkor egy rövid zsinórt kötve a barométerre, ingaként használhatjuk azt. A földön és a tetőn megmérve a gravitációs erőt, a „T = 2 pi * négyzetgyök (1 / g)” képlettel kiszámíthatjuk a kért magasság értékét.
-Vagy, ha esetleg a felhőkarcoló rendelkezik tűzlétrával, akkor megmérhetjük, hogy az a barométer hosszánál hányszor magasabb, majd a barométert megmérve egyszerű szorzással megkapjuk a kívánt eredményt
-De ha Ön az unalmas, bevett módszerre kíváncsi, akkor a barométert a légnyomás mérésére használva, a földön és a tetőn mérhető nyomás különbözetéből is megállapítható a felhőkarcoló magassága. Egy millibar légnyomás különbség egy láb magasságnak felel meg.
-Tudja, itt az egyetemen mindig arra buzdítanak bennünket, hogy próbáljunk eredeti módszereket kidolgozni, ezért kétségtelenül a legjobb módszer a felhőkarcoló magasságának megállapítására az, ha a hónunk alá csapjuk a barométert, bekopogunk a portáshoz, és azt mondjuk neki:
-Ha megmondod, milyen magas ez az épület, neked adom ezt a szép új barométert!”
A történet csattanója, hogy ezt a renitens diákot Niels Bohr-nak hívták, akit ma már Nobel-díjas dán fizikusként ismer a világ. 🙂
A mai játék:
Közös vonás
A játék a divergens (kreatív) gondolkodást fejleszti. Csemeténk feladata hasonlóságot találni két fogalom között. Fejleszti az elvonatkoztatás, az összefüggések felismerésének képességét, a logikai gondolkodást, a fontos és felületes tulajdonságok elkülönítésének képességét. Csiszolja a fogalomalkotást, a konkrét és elvont gondolkodást.
Bármit és bárkit összehasonlíthatunk, a lényeg az, hogy minél több közös vonást találjunk. Például:
Miben hasonlít a málna és a szamóca?
Az orvos és a rendőr?
A gőzmozdony és az atomerőmű?
A hegedű és a gitár?
Egy-két hasonlóságot könnyen találunk, éppen ezért próbáljunk kérdésenként öt választ keresni, az már igazi kihívás lesz!
Kreatív ténykedésekkel teli szép napot!
Kövesstek minket Facebook oldalunkon is! 🙂